יום רביעי, 25 בינואר 2012

כתיבת תוכן - הדגש את המסר


כתיבת תוכן – הדגש את המסר
כשאנו באים לכתוב עמוד, מאמר, פסקה או פוסט, תמיד נרצה להעביר מסר מסויים לקורא. הדרכים להעברת מסר הן רבות, במיוחד כשמדובר בעולם הטקסט. כתיבת תוכן היא אמנות של ממש, שכן מדובר בשימוש בארסנל רחב ביותר של כלים הבאים לשרת את הכותב במטרתו העיקרית והיא העברת המסר. בפוסט זה נבחן את הכלים העומדים לרשותנו במאמר טקסט רגיל להעברת מסר.

חלוקה ברורה לכותרות
רוב אוכלוסיית קוראי העיתונים בוודאי תסכים איתי שקריאת עיתון משולה לקריאת הכותרות של העיתון. כולנו נקרא את הכותרת הראשית של הכתבה, אם זו מצאה חן בעינינו או הצליחה לסקרן אותנו, נקרא את הכותרת המשנית המכילה את הנקודות העיקריות של הכתבה בתמצות, ואם גם זו מצאה חן בעינינו נמשיך ונקרא את כל הטקסט.
קריאת עיתון לא שונה בהרבה מקריאת טקסט באינטרנט. רוב הגולשים באתרי האינטרנט לא יעמיקו ויקראו מאמר שלם (אלא אם הוא נותן ערך מוסף וכלים מעשיים שמעניינים את הקורא), אלא את הכותרות שלו. לא אחת אנו נתקלים בטקסטים ארוכים כאורך הגלות ללא הפרדה בין משמעויות הטקסט השונות, וללא הבחנה בין תתי הנושאים המופיעים בטקסט. עמודי טקסט כאלה יזכו לבריחה מהירה מהעמוד היישר אל העמוד הבא שיספק לנו מה שאנו צריכים – חלוקה ברורה לכותרות. כתיבת תוכן איכותי וקריא בעולם האינטרנט מחוייבת בחלוקה ברורה לכותרות משנה, הנבדלות מגוף הטקסט בעיצובן על ידי הדגשה, הטייה, או הגדלה של הכתב. כותרות המשנה צריכות להביע בכמה מילים את הרעיון המרכזי המובא בפסקה או בפסקאות שלפניו.
נוכל לראות בבירור ניכר את הקשר שבין כותרות המשנה לבין אופטימיזציה של אתרים ותכנים למנועי חיפוש. כאשר נזין כותרות באתר האינטרנט שלנו, קוד הHTML  מכיל את אפשרות סימון הכותרות לפי סדר חשיבותן באמצעות הקוד H1, H2, H3 וכך הלאה, כאשר המספר המלווה את האות H  קובע את סדר החשיבות של כותרת המשנה בהעברת המסר. כך גם מנועי החיפוש מאנדקסים את כותרות המשנה שהזנו באתר ומסיקים מכך את המסר העיקרי המועבר בקטע.

פסקאות כתובות כהלכה
לעוסקים בכתיבת תוכן באינטרנט, מסתבר שלשיעורי חיבור הייתה משמעות כלשהי. כל מי שקיבל תעודת בגרות בארצנו ודאי שמע איש או אשת חינוך המדברים על סוגי הפסקאות השונות, על משפט פתיחה ומשפט סיום, ועל הפרדה ברורה בין פסקאות שונות.
משפט המפתח הוא המשפט המרכזי בפסקה. הוא זה שירמז או יכיל במלואו את הנושא המרכזי של הפסקה. מכאן נוכל גם להסיק שלכל פסקה צריכה להיות מטרה נפרדת ומסר שונה, שיכול להיגזר מהמסר הכללי אותו נרצה להעביר במאמר כולו. משפט מפתח יופיע בתחילת הפסקה או בסוף הפסקה אך לא יוכל להופיע באמצעה.

זה קל לפספס משהו שאנו לא מחפשים
המודעות שלנו תמיד תכוון אותנו לנקודה מסוימת, לרעיון או למסר ספציפי שאותו אנו מחפשים. להמחשת הנקודה הבאתי בפניכם סרטון קצר. כל שעליכם לעשות הוא למנות את העברות הכדור המתבצעות בין חברי הקבוצה הלבנה. שימו לב – אך ורק העברות בין חברי הקבוצה הלבנה נחשבות.


מהסרטון נוכל לראות כי גם דוב שרוקד הליכת ירח יכול לחלוף ממש על פני עינינו מבלי שנשים לב אם אנחנו מכוונים על דבר אחר. כאשר גולש מחפש מידע מסוים, הוא יקיש אותו במנוע החיפוש ויכנס לאחד האתרים הראשונים שעלו ברשת. גם אם הוא נכנס לאתר שלכם, אין זה אומר שהוא יישאר בו זמן רב, ולכן כדאי מאוד לדאוג לכך שהקורא יבין כי אכן מצא את מה שחיפש. ניתן לעשות זאת באמצעות תמונות רלוונטיות, סרטונים, או הדגשת מילות מפתח ספציפיות הקשורות לנושא הכללי של העמוד. ממש כמו קריאת כתבה בעיתון – אם המילים המודגשות וכותרות המשנה יוכיחו לגולש כי אכן העמוד מדבר על המסר אותו חיפש, סביר להניח שהגולש ישאר זמן רב יותר באתר, וגם ימשיך הלאה לעמודים שתכוונו אותו אליהם.

לסיכום, העברת המסר באמצעות כתיבת תוכן צריכה להתלוות בהדגשה של הרעיון המרכזי באמצעות חלוקה נכונה של פסקאות, הוספת כותרות משנה רלוונטיות, והדגשה של מילות מפתח הקשורות לרעיון המרכזי בצורה כזו שתמחיש לגולש כי אכן מדובר בטקסט בעל ערך מוסף אותו הוא מחפש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה